Nowa generacja • Spark Ford Puma Rally1, Monte-Carlo 2022

Zdjęcie 1:43 Spark Ford Puma Rally1, Rally Monte Carlo 2022, Sebastien Loeb, Winner

W 2022 roku do Rajdowych Mistrzostw Świata wprowadzono nową klasę samochodów Rally1, która zastąpiły auta klasy WRC. Główną zmianą jest przejście na hybrydowe silniki, które w szczycie potrafią osiągać moc ponad 500 koni mechanicznych! Dziś opowiem Wam o tej i pozostałych zmianach, bo niektóre z nich są mega ciekawe. Przedstawię Wam także przepiękny model Forda Pumy Rally1, który wygrał otwierający nową erę Rajd Monte-Carlo.

Zdjęcie 1:43 Spark Ford Puma Rally1, Rally Monte Carlo 2022, Sebastien Loeb, Winner
1:43 Spark Ford Puma Rally1, Zwycięzcy Rajdu Monte-Carlo 2022, S. Loeb / I. Galmiche

Najważniejsza zmiana na sezon 2022 - układ hybrydowy

Podstawą układu napędowego rajdówek w sezonie 2022 jest sprawdzony 1,6-litrowy silnik benzynowy Turbo o mocy 380 KM. Od tego sezonu jednostka spalinowa (ICE - internal combustion engine) napędzana jest zrównoważonym bio-etanolowym paliwem wolnym od paliw kopalnych, będącym mieszanką biopaliw i syntetyków. To kolejny krok dla sportu w kierunku bycia węglowo neutralnymi.

Nowością jest umieszczony w tylnej części samochodu silnik elektryczny o mocy 100 kW (136 KM). Zaslilany jest baterią o pojemności 3,9 kWh, która jest ładowana z gniazdka podczas wizyt w serwisie, a na odcinkach energią odzyskiwaną w trakcie hamowania i zwalniania. Łączna moc układu przekracza 500 koni, a moment obrotowy również przebija 500 Nm!

Przy starcie dostępna jest pełna moc, a później w trakcie odcinka kierowcy mogą wybierać spośród różnych map silnika, aby dopasować moc do własnych preferencji. System jest ograniczony tylko pojemnością, więc to od prowadzącego zależy, czy walnie na krótkim dystansie całe 130 KM, czy może rozłoży to na dłuższy dystans boostując się o 50-60 KM. Co ważne, wszystkie zespoły korzystają z tego samego standardowego systemu, produkowanego przez firmę Compact Dynamics.

Samochody Rally1 potrafią również jeździć w pełni elektrycznym trybie, oferując zasięg około 20 km.

Zdjęcie 1:43 Spark Ford Puma Rally1, Rally Monte Carlo 2022, Sebastien Loeb, Winner

Zmiany w konstrukcji samochodów

Równie wielką zmianą jest konstrukcja auta. Do tej pory samochody WRC zaczynały swoje historę jako seryjny samochód, do którego wstawiano klatkę bezpieczeństwa i modyfikowano podwozie. Od sezonu 2022 ten proces jest zmienony. Producenci zaczynają od nowej, stalowej klatki bezpieczeństwa i dopiero wokół niej budują samochód. Nowa klatka jeszcze lepiej chroni załogę, a także zabezpiecza elementy układu hybrydowego.

Zespoły mogą budować nadwozia swoich samochodów z użyciem niestandardowych elementów karoserii, przez co w klasie Rally1 można wystawić niemal dowolny samochód. Ford wykorzystał to w pełni, biorąc swojego crossovera - Forda Pumę - i naciągając go na nową ramę. Przypomina to początki klasy WRC z przełomu mileniów, gdzie widywaliśmy auta z różnych segmentów bazując na bardziej standardowych sedanach i hatchbackach, jak i bardziej nietypowych w postaci kabrioletu (Peugeot 307), czy crossovera (Suzuki SX4).

Wprowadzając nowe przepisy, FIA chce aby auta bardziej sprawdzały umiejętności kierowców a ponadto były tańsze w naprawie. Efektem tego jest sporo optymalizacji. Zakazano aktywnych dyferencjałów centralnych, co oznacza, że samochody mają teraz tylko przednie i tylne mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu z równomiernym rozłożeniem momentu obrotowego między przód a tył. Uproszczono także amortyzatory oraz zmniejszono ich dopuszczalny skok do 270 mm.

Chłodzenie cieczą hamulców zostało zakazane, więc od teraz obowiązuje tylko chłodzenie powietrzem. Na rajdach asfaltowych stosowane będą tarcze 300-milimetrowe, natomiast na najbardziej śliskich odcinkach stosowane będą bardziej masywne 370-milimetrowe. Nowa jest także skrzynia biegów. Teraz ma tylko pięć przełożeń, a do samych zmian wykorzystywany jest klasyczny, mechaniczny lewarek.

Federacja FIA doszła też do wniosku, że od szczytu aerodynamiki mają Formułę 1, więc w WRC widzimy teraz mniej skomplikowaną aerodynamikę. Zabroniono tylnych dyfuzorów oraz ukrytych kanałów powietrznych.

Sébastien Loeb w drodze po zwycięstwo na Rajdzie Monte Carlo, źródło.

Dalej tylko trzy zespoły w WRC

Niestety nowe regulacje nie przyciągnęły więcej producentów do sportu. Dalej ścigają się tylko trzy marki: Toyota, Hyundai i M-Sport wspierany przez Forda. Jestem ciekaw, czy kiedyś jeszcze wrócimy do sytuacji, gdzie będzie po sześć, siedem, czy nawet więcej teamów w stawce. Wyobraźcie sobie co by było jakby jeszcze grupa VAG stworzyła rajdówkę najwyższej klasy i wróciła któraś marka z koncernu PSA, np. z Peugeotem 208 nazywając go T16 Rally1. Szkoda, że na razie możemy tylko pomarzyć...

Rajd Monte Carlo 2022 - wyniki

Do walki o pierwsze zwycięstwo w nowej erze w jubileuszowym, 90. Rajdzie Monte Carlo włączyły się 74 załogi, z czego 11 z nich jechało autami klasy Rally1. Po 17 odcinkach specjalnych, liczących łącznie niemal 300 km zwycięsko wyszedł Sébastien Loeb i pilotująca mu Isabelle Galmiche. Była to jego ósma wygrana w Rajdzie Monte Carlo, został tym samym najstarszym kierowcą, który wygrał rundę WRC, uczynił to mając 47 lat 10 miesięcy i 28 dni. Podium uzupełnił panujący wówczas Mistrz Świata, Sébastien Ogier z Toyoty oraz Craig Breen z M-Sportu (Ford).

Puma Rally1 od Sparka - recenzja

Zdjęcie 1:43 Spark Ford Puma Rally1, Rally Monte Carlo 2022, Sebastien Loeb, Winner

Tak ważne wydarzenie oczywiście nie umknęło firmie Spark Model, która z żywicy przepięknie odwzorowała sponsorowaną przez Red Bulla Pumę Rally1 w skali 1:43. Żywiczna miniatura jest bogata w detale i wykonana z najwyższą jakością. Bryła samochodu jest wyskalowana perfekcyjnie i pokryta bardzo równą i cienką wartswą lakieru. Na tym umieszczono komplet kalkomanii, z których na szczególnę uwagę zasługują metaliczne, czerwone byki.

Z przodu modelu zdecydowanie trzeba pochwalić lampy, siateczkowe wloty powietrza i grill przed którym znajduje się osłona. Bardzo dobrze prezentują się wloty na masce i wycieraczki.

Od boku samochodu bardzo dobrze widać dbałość o detale w przypadku tego producenta. Piękne koła, siateczkowe wloty powietrza do chłodzenia silnika elektrycznego i karbonowe, maciupkie lusterka robią wrażenie. Nie zabrakło charaktystycznych lufcików w oknach i karbonowych uszczelek wokół nich.

Zdjęcie 1:43 Spark Ford Puma Rally1, Rally Monte Carlo 2022, Sebastien Loeb, Winner

Niesamowicie prezentuje się tylna część nadwozia. Poszerzone nadkola, fenomenalne reflektory i potężne skrzydło przyciągają wzrok. Do tego ładnie wygląda wydech, a nad nim widzimy kolejną siateczkę, która odprowadza powietrze chłodzące silnik elektryczny.

W środku uwagę na siebie zwraca bardzo szczegółowa klatka bezpieczeństwa, a wewnątrz niej pasy bezpieczeństwa na kubełkowych fotelach czy koło zapasowe.

Pozwolę sobie jeszcze raz powtórzyć, że miniatura jest fantastyczna i świetnie wygląda stojąc na półce z innymi współczesnymi autami. Z całego serca polecam ten model. Ja swój egzemplarz kupiłem w zaprzyjaźnionym sklepie Models4U.pl, gdzie zawsze pojawiają się najnowsze miniatury Sparka w uczciwych cenach.

Logo Rajdowej Kolekcji w wersji ciemnej

Dobrze tu być z powrotem!

Tak zająłem się historią, że zapomniałem się przywitać. Hej! Cześć! Dzień dobry! Pewnie sporo z Was zaskoczyło się informacją o nowym poście na Rajdowej. Po niemal dwuletniej przerwie, wracam do regularnych wpisów. Przez ten czas moja kolekcja wzbgociła się o wiele modeli zarówno tych najlepszych typu AUTOart, HPI czy Spark, jak i IXO, czy gazeciaków, w szczególności polskich załóg. Będę starał się regularnie wrzucać tutaj posty, a przy okazji odświeżyłem szatę graficzną serwisu. W trakcie ostatniego weekendu sfotografowałem blisko 70 modeli, więc możecie być pewni, że nie jestem tu tylko na chwilę 😄.

Czemu mnie tu tak długo nie było? Część z Was pewnie kojarzy, że zacząłem pisać o motorsporcie dla magazynu motoryzacyjnego i niestety ta forma trochę mnie wypaliła. Moja kolekcja cały czas się rozwijała, ale nie miałem sily o tym pisać. Epizod z magazynem już zamknąłem, odpocząłem i wracam zmotywowany chyba jak nigdy wcześniej. Bardzo pomogła mi w tym obecność na Rajdzie Śląska, gdzie mogłem na żywo zobaczyć i usłyszeć moje ukochane Audi Sport Quattro S1 oraz wypady ze znajomymi z modelarskiego świata. Regularnie z Piotrkiem z MiniRajdy, Piotrkiem z Modeli Władka i Fabianem "OpelFANem" spotykamy się, dyskutujemy o modelach, a nierzadko również wspólnie kupuejmy, czy to u Kuby z Models4U czy ostatnio nawet w sklepach w Ostrawie 😃

Mam nadzieję, że będziecie tu jeszcze zaglądać. 😀 Dziękuję za przeczytanie tego wpisu, a teraz zachęcam do obejrzenia galerii zdjęć tej niesamowitej miniaturki oraz zostawienia komentarza. Co sądzicie o podmienionym przez sztuczną intelegncję tle głównego zdjęcia?

Galeria zdjęć modelu

Komentarze

  1. Ogromnie cieszę się Damianie, że postanowiłeś wrócić do żywych... wróc! tzn. do prezentowania swoich modeli! Sam wpis, jak i zdjęcia na bardzo wysokim poziomie. Podział wpisu na wyraźne, oddzielne podtytułami części sprzyja czytaniu. Jako, że miniaturę widziałem na żywo to mogę tylko potwierdzić, że w słowie "fantastyczna" nie ma żadnej przesady!

    P.S. Nie ukrywam, że nasze częste spotkania hobbystyczne, urozmaicone nierzadko dobrym jedzeniem, sprawiają mi ogromną frajdę i są świetną odskocznią od codzienności! Liczę, że uda nam się spotkac jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! Starałem się wykorzystać tutaj wiedzę, którą zdobyłem podczas pracy przy magazynie. Taki podział sprzyja też algorytmom Googla, gdyż łatwiej mu zrozumieć o czym jest dany artykuł 😉

      Mocno lidze, że damy radę złapać się przed świętami!

      Usuń
  2. Me alegra mucho Damian que estés de regreso con tu blog, ojalá puedas seguir con él. En el Juan Racing Team todos los días subo un nuevo modelo.
    Hermoso el Puma!
    Abrazo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oi Juanh! Tentarei escrever regularmente. Talvez não todos os dias, mas acho que uma vez por semana é possível.

      Usuń
  3. Damian, me gusta tu portugués. Pero yo no soy de Brasil, soy de Argentina. Aquí hablamos el castellano (español), jajaj.
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Utilicé un traductor y detectó portugués. ¡Lo siento, recordaré mi español! :D

      Usuń
  4. Estas traductores online son un peligro. Igual al portugués lo entiendo muy bien, así que no hay problema.
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
Co sądzisz o tym wpisie? Podziel się swoją opinią w komentarzu!