Impreza Kuzaja • Trofeu Subaru Impreza S5 WRC, Rajd Wisły 1999

Zdjęcie modelu 1:43 Trofeu Subaru Impreza S5 WRC '98, Rajd Wisły 1999, L. Kuzaj / A. Górski

Hej! Zapewne stali czytelnicy doskonale to wiedzą, ale wszystkim nowym (witajcie, rozgośćcie się!) chciałbym się przyznać, że jestem ogromnym fanem Subaru Imprezy. Na łamach Rajdowej Kolekcji zaprezentowałem ich już 15 sztuk (wszystkie znajdziecie pod tym linkiem), więc gdy tylko pojawiła mi się możliwość zakupu Imprezy prowadzonej przez rodzimego kierowcę, decyzję o zakupie podjąłem natychmiastowo. Dziś opowiem Wam trochę o występie Leszka Kuzaja w Rajdzie Wisły 1999 oraz o samochodzie, którym wtedy wystartował.

Zdjęcie modelu 1:43 Trofeu Subaru Impreza S5 WRC '98, Rajd Wisły 1999, L. Kuzaj / A. Górski

1:43 Trofeu Subaru Impreza S5 WRC '98, Rajd Wisły 1999, Leszek Kuzaj / Andrzej Górski

Na samym wstępie chciałbym z całego serca podziękować serdecznemu koledze Piotrowi Furmanowi, który podzielił się ze mną masą ciekawostek do przygotowania tego wpisu.

Do 50. sezonu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski w 1999 roku Leszek ruszył uzbrojony w Subaru Imprezę S5 WRC '97 o tablicach P11 WRC. Zazwyczaj nie zwracam na nie uwagi, ale egzemplarz o tych konkretnych numerach ma bardzo ciekawą historię. W 1997 roku jeździła nim fabryczna załoga Subaru WRT, Kenneth Ericsson / Staffan Parmander, która za jego sterami zwyciężyła w Rajdzie Nowej Zelandii. Dosyć szybko auto trafiło jednak w ręce prywatnego, belgijskiego zespołu Future World, który zaprezentował światu czerwono-niebieskie malowanie. Zanim Impreza wpadła w ręcę Polaka, okazję do przejechania się nią miał jeszcze legendarny Colin McRae, który za jej sterami zwyciężył w Formula Rally Madrid 1998.

W trakcie sezonu 1999 RSMP samochód przebudowano do specyfikacji WRC '98, ponieważ zaczął odstawać od auta Krzysztofa Hołowczyca. Nie wszystko poszło jednak gładko. W trakcie Rajdu Kormoran Leszek dosyć niespodziewanie wystartował w A-grupowej Imprezie 555 a wszystko przez to, że nie udało się załatwić szutrowego zawieszenia do modelu WRC. Rajd Wisły natomiast zapowiadał się dla załogi Kuzaj / Górski naprawdę obiecująco. Do dziesiątego oesu cisnęli jak zawsze na 120%, będąc na prowadzeniu, lecz niestety na 11. odcinku specjalnym wypadli z trasy i kompletnie rozwalili samochód.

Kuzaj rura uchwycone na jednym zdjęciu z autem Kuzaja w Wiśle, źródło.

Po tym wypadku samochód został odbudowany, ale Leszek sezon ukończył innym egzemplarzem. Leszek w wypadku doznał kontuzji i całą następną rundę, Rajd Karkonoski, prowadził jedną ręką. P11 WRC natomiast trafił do Francji, gdzie jeszcze długo służył.

to był bez wątpienia jeden z jego [Kuzaja - przyp. autora] najcięższych wypadków. Dla Andrzeja Górskiego zresztą też, bo jak z nim o tym rozmawiam, to zawsze podkreśla.
Piotr Furman o wypadku w Wiśle

Jak dobrze pewnie wiecie, ilość modeli samochodów Polaków na rynku jest mocno ograniczona. Fabryczne modele polskich załóg można by w zasadzie wyliczyć na palcach obu rąk, a w dodatku niektóre z nich są zrobione na fatalnych bazach, jak Ford Focus WRC Janusza Kuliga z Vitesse... Całe szczęście trafiają się też świetne miniatury, takie jak Imprezy z Trofeu. Portugalski producent przygotował dwie generacje Subaru, którymi jeździł Krzysztof Hołowczyc i mam to szczęście, że obie posiadam w kolekcji. Opisywałem je w tych artykułach. Od dawna wiedziałem też, że na Trofeu kiedyś zrobiło model czerwono-niebieskiej Imprezy Kuzaja na zlecenie sklepu Rekman.com.pl. W zeszłym roku dosyć niespodziewanie trafiłem na ofertę sprzedaży tego modelu na jednej z międzynarodowych facebookowych grup poświęconych miniaturom rajdowym i po krótkiej wymianie wiadomości, model do mnie dotarł z Portugalii.

Sama miniaturka to dokładnie ta sama baza, co S5 WRC Hołka, ale z tą różnicą, że jest złożona z dużo większą starannością. Ponownie mamy tutaj świetny grill, zaznaczone wloty powietrza i fajnie wykonane lampy. Miniatura ma typową dla Trofeu nie idealną, ale dobrze wyglądającą bryłę i jest pokryta równą warstwą lakieru (choć miejscami jednak niestety nieco za grubą, co widać przy drzwiach). Kalki są nałożone całkiem starannie z pominięciem znaczka Subaru z przodu, który tradycyjnie już dla Imprez od Trofeu jest krzywy.

Z boku miniatury widać niezłe koła, za którymi kryją się tarcze hamulcowe, a przez okna widoać szczegółowe wnętrze z lusterkiem wstecznym, pasami i klatką bezpieczeństwa. Plus należy się też za proste uszczelki wokół szyb. Na tyle miniatura może pochwalić się przyjemnie wykonanymi reflektorami, których mocowania sprytnie chowają się w białej części klosza, dużą lotką i świetnym wydechem.

Nie chcę się za bardzo rozpisywać, bo to już trzecia Impreza WRC od Trofeu na blogu i większość o niej już napisałem. 😉 Muszę natomiast powiedzieć, że naprawdę cieszy mnie jej obecność w kolekcji. Jeśli będzie mieli możliwość zakupu, to serdecznie do tego zachęcam. Jest to przyjemna miniatura polskiej załogi, a czasem da się ją wyrwać za niezłe pieniądze.

Dzięki wielkie za uwagę, dajcie znać w komentarzu czy macie jakieś modele polskich załóg w kolekcjach i czy chcecie oglądać więcej polskich kierowców na Rajdowej. Życzę udanego wieczoru!

Zdjęcie modelu 1:43 Trofeu Subaru Impreza S5 WRC '98, Rajd Wisły 1999, L. Kuzaj / A. Górski Zdjęcie modelu 1:43 Trofeu Subaru Impreza S5 WRC '98, Rajd Wisły 1999, L. Kuzaj / A. Górski Zdjęcie modelu 1:43 Trofeu Subaru Impreza S5 WRC '98, Rajd Wisły 1999, L. Kuzaj / A. Górski Zdjęcie modelu 1:43 Trofeu Subaru Impreza S5 WRC '98, Rajd Wisły 1999, L. Kuzaj / A. Górski Zdjęcie modelu 1:43 Trofeu Subaru Impreza S5 WRC '98, Rajd Wisły 1999, L. Kuzaj / A. Górski Zdjęcie modelu 1:43 Trofeu Subaru Impreza S5 WRC '98, Rajd Wisły 1999, L. Kuzaj / A. Górski Zdjęcie modelu 1:43 Trofeu Subaru Impreza S5 WRC '98, Rajd Wisły 1999, L. Kuzaj / A. Górski Zdjęcie modelu 1:43 Trofeu Subaru Impreza S5 WRC '98, Rajd Wisły 1999, L. Kuzaj / A. Górski Zdjęcie modelu 1:43 Trofeu Subaru Impreza S5 WRC '98, Rajd Wisły 1999, L. Kuzaj / A. Górski Zdjęcie modelu 1:43 Trofeu Subaru Impreza S5 WRC '98, Rajd Wisły 1999, L. Kuzaj / A. Górski Zdjęcie modelu 1:43 Trofeu Subaru Impreza S5 WRC '98, Rajd Wisły 1999, L. Kuzaj / A. Górski Zdjęcie modelu 1:43 Trofeu Subaru Impreza S5 WRC '98, Rajd Wisły 1999, L. Kuzaj / A. Górski Zdjęcie modelu 1:43 Trofeu Subaru Impreza S5 WRC '98, Rajd Wisły 1999, L. Kuzaj / A. Górski

Komentarze

  1. Świetnie, że udało Ci się zdobyć kolejny poszukiwany model polskiej załogi :) U mnie póki co są jedynie modele Ignisa i Lancera Evo X, a czy Subaru z naszej serii testowej uda się zdobyć w sensownej cenie to nie wiem :D
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha zobaczymy. Zawsze można zapisać się na prenumeratę :)

      Usuń
    2. Gdyby ją wysłali to byłoby ok, ale już chyba zaprzestali tak robić. Okaże się, bo zamówiona już dawno :D

      Usuń
  2. Admito que los Impreza suelen aburrirme, principalmente por la decoración azul que suelen traer la mayoría de ellos (del team oficial). Pero este con otros colores me parece maravilloso!
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzień dobry, mam pytanie czy jest szansa zakupu takiego modelu dla dawnego pasjonata rajdów ? Jeśli tak to gdzie da się taką lub podobną sztukę kupić ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry! Niestety tego modelu to ze świecą szukać obecnie. Jedyna szansa to liczyć na szczęście na portalach aukcyjnych polskich i zagranicznych.
      Pozdrawiam!

      Usuń
Co sądzisz o tym wpisie? Podziel się swoją opinią w komentarzu!