Dlaczego Polo było tak dobre? • IXO Volkswagen Polo R WRC, Acropolis 2013

Dzień dobry! Pamiętacie może wpis, w którym opowiadałem o trudnych początkach nowej ery WRC? Pisałem wtedy, że od sezonu 2011 w stawce były tylko dwa samochody. Ten stan trwał do 2013 roku, kiedy to do rywalizacji między M-Sportem i Citroenem wcisnął się Volkswagen i pogodził rywali, zgarniając niemal wszystko dla siebie. W debiutanckim sezonie Polo R WRC zwyciężyło w 10 z 13 rund, a to był dopiero początek...

IXO RAM551 Volkswagen Polo R WRC, Zwycięzca Rajdu Akropolu 2013

IXO RAM551 Volkswagen Polo R WRC, Zwycięzca Rajdu Akropolu 2013

Do 2016 roku rajdowy Volkswagen pozostawał niemal niepokonany. W cztery lata Polo zapewniło 8 tytułów Mistrza Świata: cztery z rzędu dla najlepszego kierowcy oraz cztery z rzędu dla zespołu Volkswagen Motorsport. Niestety, pod koniec 2016 roku Volkswagen Auto Group postanowił, w zasadzie bez żadnej zapowiedzi, wycofać w trybie natychmiastowym swój zespół z WRC. Więcej na ten temat znajdziecie w moim wpisie o Polówce z sezonu 2016, pod tym linkiem.

Nasuwa się jednak pytanie: dlaczego Polo było tak dobre? Przecież niedawno pisałem, że regulamin jest jeden i wszystkie samochody muszą być mu podporządkowane. Tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale kluczowym aspektem wydaje się być tutaj czas poświęcony budowie samochodu. Kiedy w 2009 roku zapowiedziano na sezon 2011 całkowicie nową specyfikację WRC, czołowe zespoły miały nie lada zagwozdkę: kontynuować rozwój ówczesnych aut, czy skupić się już na nowych maszynach? A może spróbować pogodzić rozwój obu rajdówek? W końcu do wejścia zmian zostały jeszcze prawie dwa lata. Dwa Mistrzowskie Puchary do zdobycia. Volkswagen miał ten komfort, że od początku zajmował się tylko nowo-regulaminowym autem. W momencie kiedy nowiutkie Fiesty M-Sportu i DS3 Citroëna już walczyły na rajdowych trasach, Volkswagen dopiero pokazał pierwszą testową wersję Polówki. Od tego momentu inżynierowie z Berlina rozwijali samochód pod nadzorem samego Carlosa Sainza przez blisko dwa lata.

Latvala za sterami Polówki na jednym z najtrudniejszych rajdów w kalendarzu | źródło

W kontekście sukcesów Polówki nie możemy też zapominać o świetnym doborze kierowców, jakiego dokonał zespół Volkswagen Motorsport. Głodny zwycięstw talent z Francji — Sébastien Ogier, doświadczony fin — Jari-Matti Latvala, oraz dwukrotny mistrz świata serii IRC — Andreas Mikkelsen uzupełniali się znakomicie. Dzięki takiemu trio Volkswagen mógł być niemal pewny, że na podium znajdzie się co najmniej jeden ich samochód.

A co oferowała niemiecka maszyna do wygrywania? Pod maską siedział czterocylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra, który generował maksymalną moc 318 KM przy 6.250 obr/min oraz 430 Nm momentu obrotowego przy 5.000 obr/min. W Internecie często znajdziemy informację, że Polo pierwszą setkę osiągało w 3,8 sekundy, jednak pamiętajcie, że osiągi rajdówek są bardzo zależne od specyfiki danego rajdu. Za przełożenie tej mocy na wszystkie cztery koła odpowiadała 6-stopniowa, sekwencyjna skrzynia biegów. Masa samochodu wynikająca z regulaminu wynosiła minimalnie 1200 kg (z jednym kołem zapasowym). Przy tym wszystkim Polo R WRC cały czas zachowywało ducha niezawodnego Volkswagena. Na tle konkurencji po prostu psuł się relatywnie rzadko.

VW Polo R WRC w specyfikacji 2013 i 2016. Produkcja: IXO

VW Polo R WRC w specyfikacji 2013 i 2016. Produkcja: IXO. Więcej grupowych fotek znajdziecie na końcu wpisu :)

A teraz przejdźmy już do modelu, jakim dzisiaj chciałbym się zająć. Przedstawia on Volkswagena Polo R WRC z jego debiutanckiego sezonu. Za sterami tej maszyny załoga w składzie Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila wygrała Rajd Akropolu, który powszechnie uznawany jest za najtrudniejszy w obecnym kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata. Myślę, że zdjęcie z początku wpisu w pełni oddaje charakter tej rundy :) Miniaturka przygotowana przez IXO models prezentuje sobą naprawdę świetny poziom wykonania. Bardzo dokładnie odwzorowana bryła została równo polakierowana oraz oklejona dobrej jakości kalkami. Do tego model jest bogaty w detale, takie jak paski LED-owe w reflektorach, bardzo cienkie anteny na dachu, czy chlapacze zwisające z błotników.

Z przodu dodajmy do tego bardzo ładny grill z chromowanym znaczkiem VW i wloty powietrza na masce wykonane z perforowanego plastiku, z boku lustrzane szyby, nity na błotnikach oraz genialne koła z grubą oponą, a z tyłu skrzydło oklejone folią karbonową, szczegółowe światła (w tym nawet światło stopu za spoilerem) oraz głębię wydechu, a otrzymamy kawał naprawdę świetnego modelu. Jako ciekawostkę dodam, że podobnie jak opisywany niegdyś Ford Focus, model trafił do mnie w zasadzie z powodu pomyłki sprzedającego. Nie posiadał on na stanie modelu, który zakupiłem na eBayu i w ramach rekompensaty pozwolił mi wybrać inne auto z oferty. Padło na to Polo, które udało mi się dzięki temu wyrwać w naprawdę super cenie :D

Na dzisiaj to tyle. Serdecznie dziękuję za uwagę, zapraszam do obejrzenia poniższej galerii zdjęć oraz życzę miłego dnia. Trzymajcie się!

IXO RAM551 Volkswagen Polo R WRC, Zwycięzca Rajdu Akropolu 2013
IXO RAM551 Volkswagen Polo R WRC, Zwycięzca Rajdu Akropolu 2013
IXO RAM551 Volkswagen Polo R WRC, Zwycięzca Rajdu Akropolu 2013
IXO RAM551 Volkswagen Polo R WRC, Zwycięzca Rajdu Akropolu 2013
IXO RAM551 Volkswagen Polo R WRC, Zwycięzca Rajdu Akropolu 2013
IXO RAM551 Volkswagen Polo R WRC, Zwycięzca Rajdu Akropolu 2013
IXO RAM551 Volkswagen Polo R WRC, Zwycięzca Rajdu Akropolu 2013
IXO RAM551 Volkswagen Polo R WRC, Zwycięzca Rajdu Akropolu 2013
IXO RAM551 Volkswagen Polo R WRC, Zwycięzca Rajdu Akropolu 2013
IXO RAM551 Volkswagen Polo R WRC, Zwycięzca Rajdu Akropolu 2013
VW Polo R WRC w specyfikacji 2013 i 2016. Produkcja: IXO
VW Polo R WRC w specyfikacji 2013 i 2016. Produkcja: IXO
VW Polo R WRC w specyfikacji 2013 i 2016. Produkcja: IXO
VW Polo R WRC w specyfikacji 2013 i 2016. Produkcja: IXO

Komentarze

  1. Naprawdę bardzo ładnie zrobione Połówki;-) historia także ciekawa, ja o ile o cywilach wiem dużo o tyle o rajdówkach prawie nic, dzięki temu blogowi poznaje historię rajdów i zawsze dowiaduje się czegoś nowego
    Jeszcze raz świetne Polówki Damianie!!! Robią wrażenie na mnie:-)
    Pozdrawiam
    Hubert;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za dobre słowa Hubert! Polówki od ixo są naprawdę fajne :)
      Cieszę się, że mój blog pomaga w zdobywaniu wiedzy, taki jest jego główny cel ;D

      Również pozdrawiam!

      Usuń
  2. Muy bellos ambos, pero más aún -al menos para mi gusto- el negro de 2016.
    Buen trabajo de IXO.
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Al igual que usted, me gustan los dos, pero prefiero el blanco, debido a la especificación de grava;)
      ¡Saludos!

      Usuń
  3. Wygląda bardzo dobrze, a zakup w super cenie na pewno cieszy :)
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polówka od ixo to naprawdę świetny wyrób. ;D
      Również pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Witaj Damianie!

    Bardzo ładny i efektowny model. Wysokiej jakości detale i nadruki sprawiają, żę od modelu trudno oderwać wzrok. Cóż mogę dodać więcej?

    Gratuluję modeliku!

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za dobre słowa. Polówki mają to do siebie, że zawsze wyglądają dobrze ;D

      Również pozdrawiam!

      Usuń
  5. Moim zdaniem Polo WRC, to jedna z najładniejszych rajdówek w Twoim zbiorze. Model wygląda agresywnie, a jednocześnie sprawia wrażenie lekkiego, zwrotnego i bardzo zgrabnego.

    Pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biała Polówka to był jeden z pierwszych modeli, które chciałem mieć. Niestety tak się ułożyło, że dopiero po dwóch latach udało mi się ją kupić.
      Auto sprawia takie wrażenie dzięki bardzo stonowanej stylistce, charakterystycznej dla tej marki :)

      Rownież pozdrawiam!

      Usuń
Co sądzisz o tym wpisie? Podziel się swoją opinią w komentarzu!