Looking for translate widget? Tap here

Porównanie IXO: gablotkowe vs. gazetkowe #2

Dzień dobry! Na dzisiaj przygotowałem zapowiedziane już jakiś czas temu porównanie Peugeotów 205 T16 E2. Oba modele zostały wyprodukowane przez IXO models. Na zdjęciach model po lewej to wydanie katalogowe RAC119, a po prawej model wydany w gazetowej serii wydawnictwa Altaya (mogliśmy go też spotkać w seriach wydawanych przez Eaglemoss)*. W tym artykule postaram się zwrócić uwagę na najważniejsze różnice, dzięki czemu będziemy mogli odpowiedzieć na pytanie: Który wybrać?
Dzień dobry! Na dzisiaj przygotowałem zapowiedziane już jakiś czas temu porównanie Peugeotów 205 T16 E2. Oba modele zostały wyprodukowane przez IXO models. Na zdjęciach model po lewej to wydanie katalogowe RAC119, a po prawej model wydany w gazetowej serii wydawnictwa Altaya (mogliśmy go też spotkać w seriach wydawanych przez Eaglemoss)*. W tym artykule postaram się zwrócić uwagę na najważniejsze różnice, dzięki czemu będziemy mogli odpowiedzieć na pytanie: Który wybrać?
IXO RAC119 vs Altaya, Peugeot 205 T16 E2
IXO RAC119 vs. Altaya, Peugeot 205 T16 E2
Na wstępie chciałem podziękować Fabianowi, znanemu szerszemu gronu pod nickiem OpelFAN, za użyczenie modelu gazetkowego (który nota bene odkupił wcześniej ode mnie) do porównania. Aby mieć pełen obraz, polecam zapoznać się z wpisami poświęconymi poszczególnym miniaturom: Katalogowej i Gazetkowej. Ta pierwsza przedstawia auto z numerem 5, prowadzone przez załogę Juha Kankkunen / Juha Piironen, która wygrała Rajd Akropolu 1986. Model z numerem 1 natomiast odzwierciedla zwycięski samochód załogi Timo Salonen / Seppo Harjanne z Rajdu 1000 Jezior 1986.
Z przodu dużą różnicę znajdziemy w reflektorach. Model po lewej ma je wykonane z pół-matowego plastiku, dzięki czemu dają wrażenie głębi. Natomiast atrapa chłodnicy w obu przypadkach jest wykonana identycznie przy użyciu blaszki. Drobny plus dla gablotkowego modelu za nity na przednim spoilerze. Występuje też różnica w wykonaniu anteny. Z tyłu w oczy od razu rzucają się dużo lepsze światła w miniaturze po prawej. Prawdopodobnie ich bladość w modelu gablotkowym dotyczy tylko mojego egzemplarza, ale nie jestem w stanie tego w pełni zweryfikować. Pełne IXO broni się natomiast wspornikami spoilera oraz lepiej wykonanym malowaniem zespołu w okolicach tylnego grilla. Gazeciak ma jedną, nieco źle spasowaną kalkę, podczas gdy jego oponent ma pomalowane każde żebro z osobna. Do tego dochodzi brak spodniej osłony silnika oraz nitów wokół okien w egzemplarzu po prawej.
Największe różnice znajdziemy jednak gdy spojrzymy na modele od boku. Właśnie tutaj widoczne jest najwięcej uproszczeń. Wersja katalogowa ma wokół okien nitowane uszczelki, których nie uświadczymy w modelu Altaya. Ponadto IXO w swoim flagowym modelu umieściło metalowe siateczki we wlotach powietrza na błotnikach. W tańszym modelu jedynie zamalowano je czarną farbą. Duży plus dla gazetkowego egzemplarza natomiast za logotypy Michelin na oponach. Różnice znajdziemy również we wnętrzu obu miniatur. Co prawda w uproszczonym modelu znajdziemy zegary na desce rozdzielczej, czy pasy bezpieczeństwa na fotelach, jednak w pełnym wydaniu pokuszono się o pomalowanie foteli na niebiesko z przodu i żółto z tyłu.
Trudno jednak podsumować porównanie zubożonej oraz pełnej wersji modelu, bez podania cen. Model gazetkowy można dorwać za około 70 zł + kw, natomiast z wyceną IXO RAC119 jest już gorzej. Aktualnie na eBayu nie znajdziemy żadnej oferty, a ostatnia jaką pamiętam wynosiła 40 £, co daje w przeliczeniu ~190 zł. Myślę, że to za dużo. Nie zapominajmy, że to dalej słynące z nie najlepszego montażu IXO. Jeśli traficie ten model w regularnej cenie 110-130 zł, wtedy warto się pokusić, inaczej wersja gazetowa powinna was zadowolić. Bo o ile na tle katalogowej wygląda słabiej, o tyle dalej jest solidną propozycją w przypadku Grupy B. Serdecznie dziękuję za uwagę. Dajcie znać, co Wy o tym sądzie. Warto dopłacać? Życzę miłego wieczoru i pozdrawiam!
IXO RAC119 vs Altaya, Peugeot 205 T16 E2
IXO RAC119 vs Altaya, Peugeot 205 T16 E2
IXO RAC119 vs Altaya, Peugeot 205 T16 E2
IXO RAC119 vs Altaya, Peugeot 205 T16 E2
IXO RAC119 vs Altaya, Peugeot 205 T16 E2
IXO RAC119 vs Altaya, Peugeot 205 T16 E2
IXO RAC119 vs Altaya, Peugeot 205 T16 E2
IXO RAC119 vs Altaya, Peugeot 205 T16 E2
IXO RAC119 vs Altaya, Peugeot 205 T16 E2
IXO RAC119 vs Altaya, Peugeot 205 T16 E2
IXO RAC119 vs Altaya, Peugeot 205 T16 E2

8 komentarzy:

  1. Damian takie rzeczy to tylko na Twoim blogu. Jesteś jednym z bardziej pracowitych zbieraczy jakich znam - mało komu chciałoby się robić takie porównanie (i jeszcze ściągać model do niego od zaprzyjaźnionego kolekcjonera). Tym bardziej doceniam Twoją pracę. Mnie zdecydowane zadowala gazetkowiec, chyba jeden z lepiej wykonanych od Altayi, można się pokusić o pomalowanie foteli wedle wzoru żeby wyglądał bardziej kompletnie. Strasznie ubolewam że w Polsce nie "zasłużyliśmy" na żadną porządną gazetową serię rajdową. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za dobre słowa. To już nie pierwsze porównanie zrealizowane dzięki pomocy Fabiana. Wcześniej były Quattro A2: Minichamps vs. Trofeu oraz Quattro S1: Minichamps vs. Altaya.
      Tak jak napisałem w podsumowaniu, Altaya jest bardzo fajna w tym przypadku. Pomysł z pomalowaniem foteli brzmi bardzo fajnie :)
      Mnie również boli brak łatwego dostępu do gazeciaków. Jednak boję się, że jakby do tego miało dojść (a kiedyś wyszła nawet 4-numerowa wersja testowa), to zabrałoby się za to DeAgostini, a to skutkowałoby kompletnie czarnymi wnętrzami oraz reflektorami zrobionymi z landrynek :/
      Również pozdrawiam!

      Usuń
    2. Dla DeAgostini Polska, landrynki byłyby za drogie, na pewno znaleźli by jakiś inny, jeszcze bardziej beznadziejny sposób by zarobić.

      Pozdrawiam;)

      Usuń
    3. Myślę że zamiana na malowane byłaby zbyt kosztowna ;P

      Usuń
  2. Witaj Damianie!

    Jestem pod wrażeniem kolejnego solidnego porównania! Materiał zaprezentowany na tyle przystępnie, a jednocześnie szczegółowo, że jest pozycją obowiązkową dla każdego, kto waha się nad zakupem jednego z dwóch w/w modeli.

    W mojej ocenie gazeciak prezentuje się nieźle i z powodzeniem może zastąpić gablotkowy model ;) Model gablotowy jest skierowany już dla bardziej wymagającego odbiorcy, takiego jak Ty Damianie, który doceni takie detale jak boczne ramki szyb, lepiej wykonany spojler czy kalki na oponach ;)

    P.S Gdyby ten gazeciak był Twój, to przełożyłbym te lampy ;)

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że moje porównania są tak ciepło przyjmowane. Myślę, że jeszcze we wrześniu uda się zaprezentować kolejne porównanie ;)
      Pełne ixo jest super, ale jest drogie i trudno dostępne, dlatego gazeciak wydaje się rozsądniejszy.

      Co do lamp, to cały czas się waham co z nimi zrobić :)

      Również pozdrawiam!

      Usuń
  3. Damian, mam model Altaya, ale w wersji, która wyszła w Argentynie, jest o wiele mniej szczegółowa niż twoja. Na przykład nie ma anteny ani czerwonych klapek za oponami. Dlatego Twoja Altaya jest lepsza niż moja. IXO wygląda lepiej, ale nie zapłaciłbym tej różnicy w cenie, bo to nie jest tak dużo, a Altaya spełnia moje oczekiwania.
    Uścisk!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kojarzę tę serię, 205 może nie miał w niej tyle detali, jednak i tak był ciekawą propozycją. Ten prezentowany przeze mnie pochodzi z fińskiej serii Champion Cars i w zupełności spełnia oczekiwania. IXO jest lepsze, ale tak jak mówisz, różnica w cenie jest zbyt duża.
      Również ściskam! ;)

      Usuń